Warning: Undefined array key "options" in /home/customer/www/zakenkantoorassuco.be/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
Wat is een verzekeringsmakelaar? | Assuco

Wat is een verzekeringsmakelaar?

Wat is een verzekeringsmakelaar? Assuco legt het helder uit!

Eerlijk, hoe ziet een verzekeringsmakelaar eruit volgens jou? Vlotte prater, strak in ‘t pak? Haren achterover gekamd? Sjieke laptop onder de arm geklemd?

Da’s wat de meeste mensen voor ogen hebben. Voor sommigen gaat dit plaatje zelfs gepaard met nare ervaringen: slecht geregelde polissen, discussies met maatschappijen, financiële katers… Aiai.

Gelukkig zijn we niet allemaal zo! In dit artikel kom je alles te weten over de verzekeringsmakelaar van de beste soort. 😉

Klik hieronder in de inhoudstafel of scrol gewoon verder.

In dit artikel:

Wat is een verzekeringsmakelaar?

Een verzekeringsmakelaar is een onafhankelijk expert die voor jou op zoek gaat naar de best mogelijke verzekeringsproducten, alles bundelt tot 1 portefeuille en jouw dossier opvolgt.

Zo herken je een goeie makelaar:

 

1. Hij kent zijn vak

Een goeie verzekeringsmakelaar kent alle verzekeringsmaatschappijen én hun producten, zodat hij de beste keuze kan voorleggen aan jou. Niet elke makelaar heeft verzekeringen gestudeerd, maar hij moet wel minstens 5 jaar ervaring in de sector kunnen voorleggen.

 

💡 For the record: onze zaakvoerder Pieter heeft een diploma Bank & Verzekeringen. Na zijn studies werkte hij 13 jaar voor een groot kantoor als expert schadebeheer. Da’s zijn sterkte: hij spoort razendsnel hiaten op, alsook dubbele dekkingen en weet in no time wat je nodig hebt.

 

2. Hij heeft ervaring

Een goeie verzekeringsmakelaar heeft zijn stappenplan al klaar als je belt. Schadebeheer moet je in de vingers hebben. Je makelaar kan je 100% geruststellen, want hij weet wat er moet/gaat gebeuren in elke situatie. Hij brengt zekerheid in onzekere tijden.

 

💡 Sommige collega’s zijn commercieel ingesteld, willen alleen maar verkopen. Genre gladjanussen… Dat zijn wij juist niet. Wij verkopen vanuit jarenlange kennis en ervaring en willen langetermijnrelaties opbouwen met onze klanten.

 

3. Hij snapt zijn klant

Niet elke verzekeringsmakelaar doet dit, maar wij wel. Wij maken voor elke klant een volledige risicoanalyse op maat. Want elk gezin, elke ondernemer heeft andere risico’s. En zelf kan je onmogelijk alles weten. Dus wij brengen al jouw risico’s in kaart en leggen die voor aan jou.

 

💡 Welke risico’s wil je indekken? Voor welke prijs? Tot waar wil je gaan? Zo komen we tot de best mogelijke portefeuille, specifiek voor jou. Die persoonlijke service vinden we superbelangrijk. Pieter komt altijd op huisbezoek, zodat hij jouw reële situatie en risico’s met eigen ogen ziet.

Pieter Moreels komt op huisbezoek

Verschil verzekeringsmakelaar en verzekeringsagent?

Zeg nooit zomaar agent tegen een verzekeringsmakelaar… deal? 😉

In België zijn er 4 manieren om je te laten verzekeren:

 

1. De verzekeringsagent

De verzekeringsagent is een verzekeraar verbonden aan 1 vaste maatschappij. Hij biedt enkel en alleen de producten aan van die maatschappij. Daarom geen slechte adviseur, maar als klant ben je beperkt in je keuzes. Een verzekeringsagent heeft ook geen kennis van de rest van de markt. Hij weet niet beter. Zijn klant evenmin…

 

2. De directe verzekeraar

Je kan je ook rechtstreeks laten verzekeren bij de maatschappij zelf, zonder tussenpersoon. Da’s volgens ons de slechtste optie. Want zo moet je alles zelf regelen en ben je overgeleverd aan de grillen van de maatschappij. Niemand die je belangen verdedigt! En de communicatie? Verloopt vaak stroef, in onbegrijpelijk vakjargon. Daar sta je dan met je auto in de gracht en een glas te veel op…

 

3. De bank

Ze noemen zichzelf ook agenten, maar eigenlijk zijn dit gewoon bankiers. Als je je laat verzekeren bij een bank, weet dan dat dit niet hun expertise is. Voor huis-, tuin- en keukenverzekeringen kan het misschien nog net. Maar ben je dan wel optimaal verzekerd? En een schadegeval goed afhandelen is nog andere koek. Bankbedienden bellen dan om en weer naar de hoofdzetel en… tja.

 

4. De makelaar

De verzekeringsmakelaar is een onafhankelijk tussenpersoon die samenwerkt met alle verzekeringsmaatschappijen die dat willen. Dus niet met maatschappijen die hun eigen agenten inzetten. Net omdat onze kennis zo breed en diep gaat tegelijk, worden wij gewaardeerd door zowel maatschappijen als klanten. Wij vergelijken wat er op de markt is en kiezen het beste voor onze klant.

 

Een kleine toepassing…

Stel, je wil een brandverzekering:

 

  • Bij de bank krijg je onbeperkte dekking voor je inboedel. Oef, denk je misschien. Maar in werkelijkheid betaal je je blauw, terwijl de kans zeer klein is dat je zoveel waarde in huis hebt.

 

  • Bij de directe verzekeraar mag je zelf kiezen. Tof! Maar eerlijk: weet jij wat de nieuwwaarde is van alles wat bij je thuis staat? Veel mensen schatten die waarde te laag in en zijn dan onderverzekerd.

 

  • Bij de verzekeringsmakelaar krijg je exact wat je nodig hebt. Wij komen persoonlijk langs en lopen mee door je huis: wat staat er en wat is het waard? Zo betaal je een correcte premie en ben je optimaal verzekerd.

 

Welke verzekeringen kan je afsluiten bij een verzekeringsmakelaar?

 

Welke verzekeringen kan je afsluiten bij je makelaar?

Bij je verzekeringsmakelaar kan je terecht voor alle mogelijke verzekeringen op maat:

 

 

  • Ondernemers: VAPZ & IPT, gewaarborgd inkomen, arbeidsongevallen, groepsverzekering, burgerlijke aansprakelijkheid,…

 

Er zijn ook verzekeringen die we niet afsluiten, zoals een gsm-verzekering of extra garantie op witgoed. Strikt genomen zijn dat zelfs geen verzekeringen, maar gewoon extra producten van de verkoper.

Makelaars zijn verzekeringsdeskundigen. Als zij het niet aanbieden, dan niemand. Moeilijke zaken (bijv. een celebrity die haar benen wil laten verzekeren) gaan altijd via makelaars. Zij vinden hun weg naar elke mogelijke maatschappij, ook internationaal.

 

Is een makelaar niet veel duurder?

Wij verdienen een bepaald percentage van wat jij als klant betaalt aan de verzekeringsmaatschappij, klopt. Da’s ons verdienmodel.

Wij doen dan ook veel werk achter de schermen voor de maatschappijen. Uren die betaald mogen worden, toch? En als wij het niet doen, wie dan wel? Dan mag de maatschappij extra personeel inhuren, wat jouw polis minstens even duur maakt. Of bijt je je liever zelf vast in onze materie?

Uiteindelijk draait het om wat jij als klant wil betalen aan de maatschappij. Wij doen per polis een aantal voorstellen. Jij kiest de beste optie eruit en krijgt de beste opvolging.

Zodus: zijn verzekeringsmakelaars echt zoveel duurder? Kijk eens naar de service die je ervoor terugkrijgt. Kijk eens naar de kwaliteit van de dekkingen. Als je diep in de miserie belandt, mag je op beide oren slapen. Want je bent 100% zeker optimaal gecoverd.

 

Betaal je peanuts? Dan krijg je monkeys! 🙊

Een rechtsbijstand kost bij sommige verzekeraars amper 30 euro. Bij je makelaar betaal je 90 euro. Waarom? Omdat er simpelweg veel meer dekking in zit. Vergelijk een verzekering nooit 1-op-1, maar kijk naar het grotere plaatje. Betaal je peanuts? Dan krijg je heel waarschijnlijk monkeys!

 

Hoe vind je de beste verzekeringsmakelaar?

Tja, de “beste” verzekeringsmakelaar. Wat versta je daaronder? Da’s nogal subjectief…

Al zijn er wel een paar signalen:

 

  • De FSMA (Financial Services and Markets Authority) is het controleorganisme van onze sector. Hier kan je checken of de makelaar een vergunning heeft, dan wel een waarschuwing heeft lopen.

 

  • De beste klanten komen nog altijd via-via. Omgekeerd geldt dus ook: jij vertrouwt het meest op de ervaringen van anderen. Hoor eens rond in je omgeving, check daarna de reviews op Google. Achterhaal waarom mensen zo enthousiast zijn over die bepaalde makelaar.

 

  • En misschien wel de belangrijkste: het moet ook klikken met jou. Denk je de beste verzekeringsmakelaar gevonden te hebben, vraag dan eerst een gratis kennismaking aan. Voel je je meteen op je gemak? Verstaan jullie elkaar?

 

Pieter, Kelly en Lisa helpen je graag! - Team Assuco
 

Veranderen van verzekeringsmakelaar: kan dat zomaar?

En dan komt het moment waarop je beslist: “Yes, die wordt het!”. Maar je krijgt klamme handen als je nog maar denkt aan al dat papier- en verhuiswerk. Gaat dat allemaal zomaar?

Geen nood. Veranderen van verzekeringsmakelaar is helemaal niet zo moeilijk.

Er zijn 2 opties:

  • Je zit bij de juiste maatschappij, maar je bent niet tevreden van je makelaar? Dan zal je nieuwe makelaar je polissen mandateren. Je polissen blijven dan gewoon verderlopen. Alles blijft hetzelfde, behalve dat je dossier nu door iemand anders wordt beheerd.

 

  • Je bent niet meer tevreden van je maatschappij? Dan regelt je nieuwe makelaar alles voor jou: van je polis opzeggen tot openen van een nieuw dossier. Jij hoeft zelf niks te doen, alleen kiezen voor de beste polis.

 

Samengevat: waarom kiezen voor een onafhankelijk zakenkantoor?

Neem nu Zakenkantoor Assuco… 😊

  • Wij zijn ervaren verzekeringsexpert met zicht op de hele markt. Bij ons vind je sowieso de beste oplossing. Als iets buiten onze specialiteit valt (bijv. verzekering voor boten), dan zeggen we dat ook en sturen we je door naar onze collega’s.

 

  • Wij kennen al onze klanten persoonlijk. Maar dan echt en oprecht. We komen regelmatig bij hen thuis. Dat maakt ons advies zeer gericht en ons luisterend oor extra waardevol.

 

  • We zijn – geloof het of niet – 24/7 beschikbaar. Ook dat is goud waard. Tijdens de kantooruren per mail of telefoon (logisch). Als Pieter niet slaapt, kan je hem altijd bereiken via whatsapp. Daarna kom je terecht bij onze wachtdienst, die ook toegang heeft tot je dossier.

 

  • Wij werken sneller dan onze schaduw. Alles wat onze klanten aanbelangt, krijgt absolute prioriteit. En ook: we werken met digitale dossiers, wat de klanten en onszelf een pak tijd bespaart.

 

🤳 Ken je de MyBroker app?

MyBroker is een superhandig platform waarin jij als klant je digitaal verzekeringsdossier terugvindt. Je polissen raadplegen, een contract tekenen, een schadegeval melden, ons contacteren,… Doe je allemaal digitaal met MyBroker. Op elk moment en vanop elk toestel. Easy peasy en altijd up-to-date!

 

Heb je nog een vraag en vond je het antwoord niet in deze blog?

Klik op onderstaande knop. Wij helpen je graag verder in mensentaal. 😊